TV
som medium
TV er et kraftfullt medium og byr på de sterke
sidene til alle andre viktige mediekanaler. I tillegg er det bare TV som kan vise
et produkt i bevegelse – enten det helles, kjøres, spises, bæres,
dreies, bearbeides, arbeides med eller plukkes fra hverandre. Seerne ser produktet
satt inn i en virkelighet. Derfor blir budskapet presentert på en langt
mer kraftfull måte, enn i noe annet medium. TV
har kapasitet til å skape troverdighet. Vi sier: ‘Det må jo være
sant, jeg så det med mine egne øyne!’ Seerne kan se brukere av et
produkt lykkes, der de selv tidligere har mislykkes. Brukerne smiler av
tilfredshet. De mottar synlige og følbare belønninger for sin suksess,
i form av ære, takknemlighet og anerkjennelse. Produktet
kan bli demonstrert, satt i arbeid, vise sin funksjon og hvorfor det skal kjøpes.
Produktet kan sammenlignes med andre produkter og bli satt på harde prøver
for å vise sin effektivitet, styrke og levetid. Andre media kan bare rapportere
om resultatene. De kan ikke vise dem frem for allmenn granskning og bedømmelse. Noen
ser mye på TV. Andre ser lite. Men alle ser noe. TV egner seg godt til å
bygge kjennskap og profil. Mange mener at merkevarebygging ikke eksisterte i Norge
før vi fikk kommersiell TV. TV har i alle tilfeller vært en
god medhjelper til å bygge opp en rekke nye merker. TV
skaper høy erindring. Årsaken til dette er muligheten til å
kombinere lyd, bilde og bevegelse og dermed spille på flere sanser hos mottakeren. Den
mest seervennlige reklamen beskrives ofte som profilerende reklame. Der benytter
man ofte en historie som har til oppgave å fortelle noe positivt om firmaet
eller påvirke mottakeren til innta en positiv holdning over for avsenderen.
I salgsutløsende reklame viser man ofte produktet og prisen som
man ønsker å få hurtig respons på. En
annonsør bør ha en minimums investering for å gå
på TV. Man setter et mål for kampanjen. Dette vil si at budskapet
(filmen) bør ha mulighet til en viss minimumseksponering mot målgruppen
for å ha effekt. I perioder kan støyen
fra andre annonsører være høy. Da må man prøve
å skille seg ut ved å produsere gode og annerledes filmer eller
ved å øke tallet på visninger. Reklameinnslag
sendes i blokker. Kunsten er å fange seernes oppmerksomhet og skape erindring.
Utfordringen ligger i å komprimere budskapet. Man må gjøre
det lett forståelig og servere det i en innbydende og oppsiktsvekkende innpakning.
Mange tror at det er dyrere å kjøpe
reklameplass på TV enn i andre massemedier. Selv med relativt beskjedne
beløp er det mulig å oppnå gode resultater. Hvorfor
TV-reklame?
· TV er det sterkeste medium i verden. Også
i Norge. · TV er uslåelig når det gjelder å demonstrere
hva produkter kan gjøre rent fysisk. · TV stimulerer flere sanser
enn andre medier. TV kan bevege sinnet. · Stemninger, følelser
og sammenhenger knyttes til merker, produkter eller firmaer. · Du kan
vise frem produktet i forskjellige miljøer og situasjoner. ·
Du kan gi assosiasjoner som går rett til hjertet. · TV gir mulighet
til å overbringe bilder, lyd, bevegelse og følelser. ·
TV gir fortsatt status til et produkt. Selv små bedrifter med små
budsjetter kan ha glede av TV. · Den som er først ute med TV-reklame
kan ha en kjempefordel overfor konkurrenter. · Alle selskaper som i
dag er ledende i USA var de som først tok TV-mediet i bruk. ·
Det er flere eksempler på det samme også i Norge.
|