Sponsing
av TV-program Sponsing er kjennskapsbyggende
og egner seg for merkevarebyggere Sponsing er kjøpsutløsende
(fungerer som en påminnelse) Sponsing knytter annonsøren
til et redaksjonelt miljø og tema Sponsing eksponerer annonsøren
for programmets seere (målgruppe-tenkning) Sponsing egner seg
for "business to business"-kunder Sponsing gir høyere
frekvens enn reklamevisning (2 kontra 1 visning pr. program) Sponsing
fremstår som "myk reklame", altså uten et påtrengende
budskap Sponsing kan kombineres med andre aktiviteter Det er som
oftest rimeligere å lage en sponsorfilm enn en reklamefilm Utdrag
av lov om kringkasting § 3-4. Sponsing Dersom et program er sponset,
skal det opplyses om dette ved inn- og/eller utannonseringen av programmet. Opplysninger
om sponsor kan gis i form av sponsors navn, varemerke eller logo. Innhold og presentasjonsform
i sponsede program må være slik at kringkasterens redaksjonelle integritet
opprettholdes fullt ut. Sponsede program skal ikke oppmuntre til kjøp eller
leie av sponsors eller tredje parts produkt eller tjenester, og kan ikke inneholde
spesielle salgsfremmende henvisninger til slike produkt eller tjenester. Utdrag
av forskrift om kringkasting § 3-10. Sponsing av kringkastingsprogram
– identifisering Dersom et program er sponset, skal det opplyses om dette
ved inn- og/eller utannonseringen av programmet. Sponsor kan ikke identifiseres
i program, i programtrailere, eller ved programavbrudd. Dette gjelder selv om
programmet har pauser som det kan vises reklame i. Sponsor skal kun identifiseres
muntlig og/eller ved et ikke-bevegelig bilde av sponsors navn, varemerke eller
logo. Sponsoridentifiseringen kan ikke ledsages av bevegelige bilder, inneholde
slagord, utsagn eller liknende selv om disse er en del av sponsors varemerke eller
logo. Ved identifikasjon av sponsor kan det heller ikke benyttes varemerke, logo,
reklamefigurer og liknende som benyttes i markedsføring av produkt eller
tjenester det etter norsk regelverk er forbudt å reklamere for. Identifisering
av den enkelte sponsor kan totalt vare i inntil 10 sekunder. Dersom et program
har tre eller flere sponsorer, kan sponsoridentifiseringen totalt utgjøre
30 sekunder.
|