Reklamefilmproduksjon TVTrøndelag
skal inneholde så mye lokal produsert reklame som mulig. Vi tilbyr annonsørene
et kvalitativt godt reklamemiljø. Reklameproduksjonene skal ha høyest
mulig kvalitet til overkommelige priser. Mange
annonsører tror det er dyrt, arbeidskrevende og komplisert å lage
reklamefilm. Markedskonsulentene i TVTrøndelag bruker mye tid på
å gi våre kunder råd om reklameproduksjon. Vi tar oss av både
planleggingen og produksjon av filmene. Stasjonen har over tid opparbeidet en
betydelig kompetanse på produksjon av reklamefilm. En
reklamefilm består gjerne av fire deler. Først etablerer man
historien gjennom en pågående åpning hvor oppmerksomheten fanges
med lyd og/eller bilde. I andre del opprettholdes interessen ved en presentasjon
av produktfordelene (pris, kvalitet, egenskaper, nytteverdi). I tredje del av
filmen gis en utdyping av argumentene, et konkret løfte eller bevis for
produktets fordeler. Det er her mottakeren skal få lyst til å kjøpe
produktet. Til slutt kommer oppsummeringen av budskapet og en konkret oppfordring
til kjøp. Der kan man også fortelle hvor man får tak i produktet. TV-reklame
bør ta utgangspunkt i situasjoner som mottakerne gjenkjenner. Det fører
til at budskapet har lettere for å bli akseptert. TV-reklame
er også et språk. Det kobler sammen sterke, klare bilder med en deilig,
interessant lydside og en enkel tekst. TV-reklame påvirker flere sanser
på en gang. Troverdighet oppnås i første rekke med ansikter
som vekker tillit. Bilder med fugleperspektiv
signaliserer frihet, overblikk og styrke (jfr. bilreklamen). En kraftig beskjæring
som gjør det vanskelig å orientere seg, kan ha en dramatisk effekt.
Nærbilder benyttes også til appetittvekkende matbilder. TV
tilhører en sosial situasjon (i hjemmet). Vi foretar en rekke gjøremål
(leser, prater, spiser, drikker osv.) foran TV-skjermen. Lydsiden er derfor viktig
for å fange oppmerksomheten. Lyden skal forsterke den visuelle opplevelsen.
Musikken og de andre lydene bringer oss i den rette stemningen. Det handler også
om gjenkjennelse (spesiell jingle eller melodi). Gamle melodier benyttes til å
selge alt mulig (gjenkjennelse). Musikkens ordlyd kan benyttes i den trykte reklamen
(multimedia). Mange ganger benyttes stemme og
tekst samtidig. Ofte benyttes korte setninger, bokstavrim og rytme som underbygger
lyd og bilde. Talemåter og vendinger fra dagliglivet, gjerne med en underfundig
vri er også effektfullt. Teksten settes gjerne i forbindelse med
produktets navn eller opplevelser som er knyttet til det. Farger
antyder grunnstemningen og skaper atmosfære. Man kan leke med likheter eller
forskjeller. Det benyttes ofte rød, gul og grønn som vi kjenner
fra trafikken. Rød signaliserer lidenskap, seksualitet, revolusjon
mm. Blå er fjern og kald, frisk og harmonisk. Gul symboliserer
lyset, solen, rikdom og det guddommelige. Samspillet
mellom bilde, lyd, tekst og farger kan tale til våre underbevisste og irrasjonelle
sider. Det kan pirre våre skjulte drifter og behov. Reklamen arbeider mellom
ønskeforestillinger og skrekkbilder som ytterpunkt. Noen ganger ser vi
liv i fullkommen nytelse for eksempel fritid, sommer, ungdom og venner som evige
idealer. Andre ganger er det frykten for alderdom, død, forfall og ensomhet.
Avsender pirrer angsten for noe negativt og tilbyr noe positivt. Valg av produkt
forteller om hvilket image vi ønsker å presentere for omgivelsene. Gode
råd og tips om reklamefilm:
– Tenk enkelt. For mange forskjellige
visuelle elementer skaper forvirring. – Ha bare ett budskap. Konsentrer deg
om dette. – Velg en stemme som passer til budskapet. – Stemme, tekst og
film må passe sammen. Elementene skal ikke sprike i ulike retning. –
Vis kun bilder som bidrar til å overbringe budskapet ditt. – Ikke gå
i detaljer om produktinnhold, tekniske spesifikasjoner, næringsverdi osv.
– For mange visuelle bevegelser og skiftninger senker og begrenser filmens
oppmerksomhetsverdi. – For produksjon av filmen og produksjonskostnaden, spiller
lengden lite rolle. – La lengden styres av budskapet, hvordan det skal uttrykkes
og hva du trenger å få sagt. – En lang film er ikke automatisk
synonymt med god film. – Bruk av humor, søte rolleinnehavere som babyer,
barn og dyr og en gjennomgående personlighet (som du også bruker i
andre sammenhenger) stimulerer oppmerksomheten.
|