Markedsundersøkelser
TVTrøndelag
og Adresseavisen gjennomfører standardiserte målinger hos Norfakta
fire ganger i året (uke 7, 19, 33 og 47). De
kvartalsvise Norfakta-målingene gjennomføres som telefonintervju
med et representativt utvalg på 600 personer i aldersgruppene 18 år
og eldre i kommunene Trondheim, Malvik, Klæbu, Melhus, Skaun, Orkdal og
Stjørdal. Undersøkelsene inneholder
to typer spørsmål. Vi kartlegger på den ene siden folks medievaner
i de største lokale mediekanalene (leser-, lytter- og seervaner). Disse
benyttes som bakgrunnsopplysninger i effektmålingene. Den andre spørsmålstypen
kartlegger markedsposisjonen for aktørene i ulike bransjer. Aktuelle
bransjespørsmål er kjennskap, bruk og holdning til aktørene
innenfor ulike bransjer. Eksempel på slike spørsmål er: Image-målinger:
·
Hvilke eiendomsmeglere har du kjennskap til? · Hvilke eiendomsmeglere
har du noen gang benyttet? · Dersom du skulle selge bolig i dag, hvilke
eiendomsmeglere vil du benytte? Top of mind: · Dersom jeg nevner
bilforhandler, hvem tenker du først på (nr 1)? · Og dernest
(nr 2)? Norfakta-måligene egner seg utmerket
til å kartlegge uhjulpen kjennskap til aktørene i ulike bransjer.
Undersøkelsen benyttes til å teste effekter av lokale reklamekampanjer.
Norfakta-undersøkelsene er en erfaringsbase for bransjetrender, multimedie-
og reklameeffekter. Vi konsentrerer oss om Trondheim
med pendlingsomland som testområde. De generelle spørsmålene
kan benyttes som indikatorer på bransjeendringer. Ta kontakt dersom du trenger
enkle markedskartlegginger av ditt firma eller produkt. Pris pr. spørsmål:
kr 3.000,- (pr. runde). De viktigste bransjene kartlegges
minst en gang pr. år. Disse skal tjene som referansemålinger (pre-tester)
for å se effekten av markedstiltak som blir satt i verk. Undersøkelsesplan
for 2003 (med forbehold om endringer) Bransjer | Februar | Mai | August | November |
Dagligvarer | | x | |
| Tekstil/klær/sko | | x | | x |
Bygg | | x | |
|
Møbler | x | | |
|
El./diverse | | x | x |
|
Næringsmidler | | | |
|
Bank/forsikr./fi. | x | | x |
|
Eiendomsmegl. | x | | x |
|
Bil | x | | x |
| Kjøpesenter | | x | | x |
Gallups
Forbruker- og Media-undersøkelse
TVTrøndelag
får utført løpende seermålinger hos Norsk Gallup Institutt.
De leverer de offisielle seertallene for lokal-TV bransjen. Målingene blir
rapportert månedlig. I tillegg blir det utarbeidet kvartalsvise hovedrapporter.
Gallups Forbruker- og Mediaundersøkelse er gjennom Gallup PC også
en sentral kilde i vår analyse av konkurransesituasjonen i det lokale næringsliv
og en basis for vår medierådgivning.
Telefondelen
i Forbruker- og Media (30.000 intervju) oppdateres to ganger i året (oktober
og mars). Postaldelen oppdateres en gang i året (oktober). Siden markedsdataene
i Forbruker & Media samles inn gjennom en postalundersøkelse, er alle
spørsmål hjulpne dvs. at de spurte har fått se svaralternativene.
Undersøkelsen er landsomfattende og gir oss muligheter til å foreta
sammenligninger med andre deler av landet.
|