TVTrøndelag
er en nyhetsbasert lokal-TV stasjon, tett og nært befolkningen i konsesjonsområdet.
Stasjonen sender nyheter, magasin, vær og sport, sju dager i uken. TVTrøndelag
er blitt en viktig aktør i det lokale mediebildet. Den ukentlige seeroppslutningen
er i løpet av fem år økt fra 27 til 48 prosent, tilsvarende
114.000 seere. TVTrøndelag er en
av landets største lokal-TV stasjoner og områdets nest største
reklamemedium. Stasjonen gir lokale annonsører tilgang til et reklamemedium
med flere virkemidler enn noen annen mediekanal. Våre mer enn 350 annonsører
har erfart at TV-reklame gir god kjennskapsbyggende og kjøpsutløsende
effekt. TVTrøndelag samarbeider med
TVNorge om nyheter, beredskap og distribusjon. Adresseavisen er største
aksjonær. TVTrøndelag har 21 fast ansatte. Stasjonen har solid
økonomi og har gått med overskudd alle år fra 1998. TVTrøndelag
er en seermessig suksess og er en av de to største lokal-TV stasjonene
i landet. Dette viser at trønderne setter pris på det produktet de
blir presentert. Lokalpatriotismen er stor i Trøndelag. Dette gir
positive effekter både for stasjonen og annonsørene. TVTrøndelag
gir nye grupper mulighet for å komme til orde i det slagkraftige fjernsynsmediet.
Lokale bedrifter har fått en kanal hvor de kan kjøpe TV-reklame til
overkommelige priser. Dette styrker det lokale næringsliv i konkurransen
med de store riksdekkende kjedene. Annonsører
får stor oppmerksomhet når de benytter lokal-TV som annonsemedium.
Det er stor interesse for lokale nyheter og reportasjer i Trøndelag. Seerne
er med andre ord i en positiv sanseposisjon. Vi tilbyr et godt miljø for
våre annonsører med høy kvalitet på sendingene. I tillegg
er det på grunn av begrensete sendeflater og offentlig regelverk, få
annonsører som konkurrerer om oppmerksomheten. TVTrøndelag
gir lokale annonsører tilgang til et reklamemedium hvor flere virkemidler
kan kombineres enn i noen annen mediekanal. Eksempler på slike virkemidler
er bevegelige og ubevegelige bilder, tale, musikk, lydeffekter, tekst og animering.
Derfor har reklame på TVTrøndelag stor effekt. TVTrøndelag
har konsesjon for hele Sør-Trøndelag, samt Meråker og Stjørdal.
Dette området inneholder 235 000 innbyggere som er 13 år eller eldre.
Vi har bygd ut sendere som i hovedsak dekker kommunene Trondheim, Malvik, Klæbu,
Melhus, Skaun, Orkdal og Stjørdal. Ved hjelp av fem sendere og kabelanlegg
dekker TVTrøndelag 157.000 av konsesjonsområdets innbyggere.
Det er omtrent like mange kvinner og menn som
ser på TVTrøndelag. Aldersfordelingen er også i tråd
med fordelingen i befolkningen generelt. Dette innebærer at over halvparten
av våre seere er under 45 år (57.000 seere pr. uke). Stasjonen er
overrepresentert i de urbane deler av Trøndelag (75.000 seere i
Trondheim pr. uke) samt blant de med høy husstandsinntekt. Det er også
et høyt innslag av velutdannede folk blant TVTrøndelags seere. TVTrøndelag
er med andre ord en ungdommelig og urban kanal. TVTrøndelag
legger vekt på nyheter, små og store aktualiteter, som gjenspeiler
folks hverdag. Vi har gode seertall og konkurransedyktige reklamepriser. Vi gi
lokale annonsører mulighet for en lokal vinkling i et slagkraftig medium.
Våre annonsører har erfaring for at vi er god på kjennskapsbygging
og profilering. I tillegg er det dokumentert at TVTrøndelag fungerer
kjøpsutløsende. TVTrøndelag
har en egen reklamefilmprodusent. Vi formidler i tillegg oppdrag til eksterne
produsenter. Markedsavdelingen har bred erfaring i produksjon av reklamefilm.
Vi bistår gjerne med råd om og oppfølging av filmproduksjonene.
I samarbeid med TVTrøndelag er det derfor ukomplisert å benytte fjernsynsmediet.
TVTrøndelag har 21 ansatte, av dette
13 redaksjonelle medarbeidere. Adresseavisen er største aksjonær
(99%). Vi samarbeider med 19 andre lokale TV-stasjoner og overvåker nyhetsbildet
for TVNorge. Vi sender TVNorge mellom egne programmer. Signalet tas inn
med vanlig UHF-husantenne eller kabel. TVTrøndelags
første seks år
· En velfungerende mediebedrift
med 21 ansatte · Satser på nyheter, magasin, vær og sport
· Form og innhold er tett og nær · Målet er å
være den foretrukne lokale TV-kanal i området · En av Norges
to største lokal-TV stasjoner · Konsesjonsområdets nest
største lokale reklamemedium · Har fått ungdom til se på
lokale nyheter · Har drevet med overskudd siden 1998 · Solid
og langsiktig eier – Adresseavisen største aksjonær (99%) ·
Samarbeider med TVNorge om nyheter, beredskap og distribusjon · Vi skal
vekke oppsikt og spore til debatt og engasjement. · Vi gir seerne de
lokale nyhetene på en direkte, uformell og enkel måte. ·
Vi satser på nyhetsbasert TV-journalistikk som betyr noe for våre
seere. · Det vi lager skal være viktige, underholdende eller informativt
for våre seere · TVTrøndelag tilbyr TV-mediets egenskaper
til lokale annonsører · Lokal-TV er en viktig faktor i lokaldemokratiet ·
Nye grupper får komme til orde på fjernsyn · En kanal for
små, lokale bedrifter · Gir lokale bedrifter mulighet til å
kjøpe TV-reklame til overkommelige priser · Styrke de lokale
bedriftene i konkurransen med de store nasjonale selskapene
|