TVTrøndelags
fem første år |
I
forbindelse med utlysningen av konsesjon for lokal-TV i 1995, samlet fem selskaper
som tidligere hadde hatt konsesjon for lokal-TV, seg om en felles konsesjonssøknad
for Sør-Trøndelag, Stjørdal og Meråker. Disse selskapene
var Trondheim Nær-TV, Stjørdal Media, Orkdal NærTV, Klæbu
lokal-TV og Mediastud. I tillegg deltok også Adresseavisen og Norsk Lokal
TV. Sistnevnte selskap var eid av A-pressen, Orkla, Norsk Aller og Telenor. Målsettingen
var at Norsk Lokal TV var å bygge opp et nettverk av lokal-TV stasjoner.
Da TVTrøndelag fikk forhandlet fram en meget god avtale om distribusjon,
programproduksjon og nyhetsberedskap med TVNorge, solgte Norske Lokal TV sin aksjepost
til Adresseavisen. Konsesjonssøknaden
ble sendt i slutten av september 1995 og TVTrøndelag fikk konsesjon medio
januar 1996. Samarbeidsavtalen med TVNorge ble undertegnet på slutten av
juni samme år. I midten av september begynte Tomas Kothe Næss som
daglig leder/ansvarlig redaktør. Ut over høsten ble det arbeidet
med rekruttering og opplæring av medarbeidere, innredning av lokaler, kjøp
av utstyr og utbygging av sendernett. TVTrøndelag
startet på et gunstig tidspunkt. Året 1997 var fullt av interessante
begivenheter som VM på ski, Tusenårs-jubileet og Cutty Sark seilasen.
Den første sendingen var på lufta 20. januar. I august samme år
sluttet daglig leder Tomas Kothe Næss. Stasjonen gikk da over til en toleder-modell
med Geir Tønset som ansvarlig redaktør og Svend A. Eggen som daglig
leder.
Det
første året hadde stasjonen sin hovedsending kl. 19:30 med reprise
kl. 23:15. Sendingen kl. 17:25 ble benyttet til magasinprogrammene Student-TV,
Rosenborg-kanalen og Trondhjæm da sjø’. Høsten 1997 begynte
stasjonen å planlegge en nyhetssending også i 17:30-sendingen. Programposten
fikk navnet "Kortnytt" og ble avviklet kl. 17.50 på hverdager.
Stasjonen var dermed først ute med TV-nyheter. Sendeflaten fra 17.25 inneholdt
ellers reprise av foregåendes dags nyhetsmagasin. Ut over i 1998 ble det
klart at sendingen kl. 17.30 på grunn av konkurransen fra TV2 og NRK ville
komme til å bli viktigere for lokal-TV. TVTrøndelag besluttet derfor
å flytte fram sin hovedsending fra 19:30 til 17.30. I
lys av den fine utviklingen i seertallene ble det i 1998 besluttet å
holde stasjonen åpen gjennom sommeren. Samme sommer holdt til sammenligning
de fleste lokal-TV stasjoner og NRKs lokalsendinger stengt i opptil åtte
uker. Dette var så vellykket at andre lokal-TV stasjoner og NRKs lokalsendinger
besluttet å holde sommeråpent etter dette. Høsten
1998 startet stasjonen med Trafikkmagasinet. Programmet fikk allerede samme
høst fikk Sør-Trøndelag fylkeskommunes trafikksikkerhetspris.
Før felleferien i 1999 dekket stasjonen kampene i Skandia Cup. Dette er
blitt en årviss foreteelse for TVTrøndelag. Magasindelen i sommersendingen
besto av "Reisemål i Norge". Dette var programmer hvor de andre
lokal-TV stasjonene laget reportasjer fra sitt eget område. Våren
1999 ble ikke TVTrøndelag og RBK enige om en ny avtale om "Rosenborg-kanalen".
RBK forhandlet i stedet fram en avtale med NRKMidtNytt, som etablerte en egen
Rosenborg-revy. Programmet ble tatt av lufta etter ei sending. Årsaken var
etter sigende at saken ikke var klarert med NRK sentralt. Bruddet mellom RBK og
TVTrøndelag ledet til en del avispolemikk. TVTrøndelag begynte med
programmene "Før" og "Etter" RBK-bortelaget. Programmene
fikk langt bedre seeroppslutning enn den gamle Rosenborg-kanalen. I
januar 2000 besluttet ansvarlig redaktør Geir Tønset å
fratre sin stilling. Torbjørn Grøtte ble ansatt som ny ansvarlig
redaktør. Samme år begynte stasjonen med daglige sportssendinger.
Disse ble svært godt mottatt. Om
våren ble det kjøpt inn en mobil link som muliggjorde direkteoverføringer
fra begivenheter i ulike deler av byen. Linken ble første gang benyttet
under Skandia Cup. Erfaringene med den mobile linken var også meget positive
i forbindelse med Champions League. Helgemagasinet
Ukas Høydepunkt og ungdomsmagasinet FredagFredag hadde sine premierer i
oktober. Samme høst begynte stasjonen å legge ut sine sendinger på
internett slik at de kunne tas inn over alt i verden. I
februar 2001 ble sendeprofilen endret. Tidligere hadde sendingen vært
delt i to med værmeldingen som midtpunkt. Nå ble sendingen delt i
tre deler. Først kom nyhetene etterfulgt av en reklamepause. Deretter kom
magasinet som også ble etterfulgt av en reklamepause. Den tredje blokken
inneholdt Været, Sport’n og en nyhetsoppsummering. På slutten av året
ble det foretatt endringer av Værmeldingen og studiodekor. I desember ble
det gjort et forsøk med morgen-TV gjennom reprise av gårdagens sending
og oppdaterte nyheter som løpetekst nederst i bildet.
Ved
budsjett-behandlingen for 2001 ble det vedtatt å foreta en kraftig oppbemanning
av markedsavdelingen. Avdelingen besto ved årsskiftet av fem personer. Fra
1. mars ble det ansatt ytterligere to selgere, en reklamefilmprodusent og en markedssekretær.
På landsmøtet
Norsk Forbund for Lokal-TV landsmøtet i Trondheim 3. – 4. mai klargjorde
representanten fra Statens Medieforvaltningen og statssekretæren i Kulturdepartementet
at det et var stor sannsynlighet for at de eksisterende konsesjonærene ville
få fornyet sine konsesjoner. Etter sommerferien ble det lagt ned mye arbeid
i den nye konsesjonssøknaden. Sør-Trøndelag var et av de
områdene hvor A-pressen leverte en konkurrerende søknad. I
løpet av 1998 kjøpte Adresseavisen Orkdal NærTVs og Klæbu
lokal-TVs aksjer i TVTrøndelag. Året etter kjøpte konsernet
aksjene til Stjørdal Media og Trondheim Nær-TV. Etter dette var det
to aksjonærer tilbake i TVTrøndelag; Adresseavisen og Mediastud.
I
jubileumsåret er TVTrøndelag en nyhetsbasert lokal-TV stasjon,
tett og nært befolkningen i konsesjonsområdet. Stasjonen sender nyheter,
magasin, vær og sport, sju dager i uken. Siden starten for fem år
siden har TVTrøndelag blitt en viktig aktør i det lokale mediebildet.
Den ukentlige seeroppslutningen er økt fra 27 til 47 prosent, tilsvarende
110.000 seere. TVTrøndelag
er områdets nest største reklamemedium. Stasjonen gir lokale annonsører
tilgang til et reklamemedium med flere virkemidler enn noen annen mediekanal.
Våre mer enn 250 annonsører har erfart at TV-reklame gir god kjennskapsbyggende
og kjøpsutløsende effekt. TVTrøndelag
er en seermessig og økonomisk suksess. Adresseavisen er største
aksjonær. TVTrøndelag samarbeider med TVNorge om nyheter, beredskap
og distribusjon. Stasjonen er en av landets største og mest lønnsomme
lokale TV-stasjoner. Stasjonen har solid økonomi og har gått med
overskudd alle år fra 1998. TVTrøndelag har 24 fast ansatte. |