1. Reklamen må
ikke stride mot norsk lov. (Det gjøres oppmerksom på at flere av
de bestemmelser som følger nedenfor også følger av norske
lovregler.)
2. Det er ikke tillatt med reklame for tobakk og alkoholskadelige
drikkevarer.
3. Reklame for legemidler og medisiner må være
i samsvar med reglene i legemiddelloven.
4. Det er ikke tillatt med reklameinnslag
som i utilbørlig grad viser sex eller vold.
5. Det er ikke tillatt
med rase- eller kjønnsdiskriminerende reklame.
6. Det er ikke tillatt
med reklameinnslag som virker injurierende eller ærekrenkende, eller reklame
som på annen måte krenker personvernet.
7. Det er ikke tillatt
med politisk eller religiøst motiverte reklameinnslag. Reklameinnslag skal
heller ikke være egnet til å vekke anstøt.
8. Det er
ikke tillatt med reklameinnslag som er egnet til å forlede noen til å
yte frivillig bidrag eller støtt uten motytelse i form av konkret produkt
eller tjeneste.
9. Det er ikke tillatt med reklameinnslag som er særlig
rettet mot barn, eller er skadelig for barn. Reklameinnslag skal heller ikke benytte
barn på utilbørlig måte.
10. Det er ikke tillatt med
subliminal reklame. Med subliminal reklame menes å utnytte muligheter til
å sende bilder i svært kort tid, eller på annen måte utnytte
mediet til å overbringe et budskap eller på annen måte påvirke
seerne, uten at disse er klar over det.
11. Det er ikke tillatt med reklameinnslag
som strider mot god forretningsskikk eller er urimelig overfor forbrukerne m.
v.
12. TV Trøndelag kan forby reklameinnslag for konkurrerende
virksomhet, dersom reklameinnslaget må anses i strid med god reklameskikk.
Innslag i strid med god reklameskikk vil f. eks. kunne være: ·
Reklameinnslag som oppfordrer seerne til å skifte fjernsynskanal på
et gitt tidspunkt. · Reklameinnslag som gir en nedsettende eller villedende
fremstilling av TV Trøndelag eller deres sendinger, ansatte
i TV Trøndelag eller medvirkende i TV Trøndelags sendinger, TV Trøndelags
seere, eller om TV Trøndelags virksomhet for øvrig. ·
Reklameinnslag som benytter tidligere ansatte i TV Trøndelag. ·
Reklameinnslag som gir villedende eller feilaktige opplysninger om innbyrdes forhold
mellom de ulike kringkastingsselskap, det være seg seeroppslutning, inntekter,
dekningsgrad, tekniske løsninger m. v. · Reklameinnslag som kun
er ment å forstyrre TV Trøndelags sendinger.