Tidligere premierer |
Ocean’s
eleven
Regi: Steven Soderberg
Jeg må innrømme at
jeg hadde veldig store forventninger til Ocean’s eleven. Med store navn på
både skuespiller og regissørsiden er alt duket for filmfest. Og forventningene
innfrir… nesten. Joda, Ocean’s eleven er kul. George Clooney er kul. Og gi
Brad Pitt en ordentlig dress, så er det ingen som er kulere. Men historien
om gjengen som skal rane tre kasino i Las Vegas glir kanskje litt vel lett? Nesten
to timer med glimrende underholdning får du nå uansett.
The
deep end
Regi: Scott McGehee, David Siegel
Margaret oppdrar ungene
stort sett alene, med barnefaren utpå havet en plass. Så finner hun
en homofil lokalpøbel død i fjæra si, og trur sønnen
hennes har stått for ugjerningen. Margaret fjerner liket for å forsvare
sønnen, men får fort pengeutpressere på nakken. Hvem sa at
det er lett å være alenemor… The deep end er en glimrende triller
i hvert fall, ukonvensjonell og ekkel.
Glasskår
Regi:
Lars Berg
Glassskår handler om Viktor og kompisene hans, broren hans
og damene de aldri får. Broren blir dødssyk, og samtidig er den store
dtygge eksosgjengen på krigsstien. Glasskår har de beste intensjoner,
men blir mest ufrivillig morsom pga føling i fjæra, kunstig dialog
og et og annet mikrofonstativ som dukker opp i kanten av bildet. "Lite saklig
dumt det’a."
Ingenmannsland
Regi:
Danis Tanovic
Ingemannsland er en av de mest ekte krigsfilmene jeg
har sett på en stund. Endelig en krigsskildring blottet for kvalmende patriotisme
og trøttende klisjeer. Spennende blir det aldri, men det er vel heller
ikke meningen med denne filmen. Det hele er på et litt dypere plan en den
vanlige hollywoodsmørja.
Domestic
Disturbance
Regi: Harold Becker
John Travolta begynner å
bli litt sliten, ja det synes jeg. I Domestic Disturbance spiller han den snille
pappa’n, men må likevel ut og slosse etter hvert. For den onde stefaren
har både ugler i mosen og urent mel i posen, og det hele drar seg ganske
så oppskriftsmessig opp til et mareritt. Jaja. Litt spennende, men veldig
forutsigbart.
Hjerter
i atlantis
Regi: Scott Hicks
Småsentimentalt blir det
i Hjerter i Atlantis. Gode gamle Antony Hopkins tar seg en pause fra menneskespising
og andre ekle ting, og spiller en mystisk fremmed som viser seg å være
ganske sympatisk. Masse barndomsmimring her ja, men det hele blir litt døvt.
Sorry.
Monsterbedriften
Regi:
Pete Doctor
Monsterbedriften derimot er action fra start til slutt.
Ingen mimring, men derimot en anledning til å være barn for både
unge og gamle. Sjelden har jeg sett dataanimasjon som har skapt så levende
figurer, og det hele blir ganske så morsomt, underholdende og absolutt anbefalelsesverdig.
Ghost
World
Regi: Terry Zwigoff
Når man forlate high school
kastes man ut i en svært så usikker verden, man vil gjerne være
voksen, uten at man er helt det. Ghost world er en såkalt annerledes ungdomsfilm.
En med dybde faktisk. Og vi vet jo alle hvor kjedelig det er. Nei da. Men Ghost
world er faktisk litt kjedelig. Bra skuespillere, realistisk og sarkastisk, og
totalt blottet for framdrift. Kanskje best for godt voksne folk som vil mimre
seg tilbake til ungdommens usikkerhet. For den har vel kanskje vi under 30 nok
av.
Vanilla
skylk
Regi: Cameron Crowe
Cruiser’n har alt i Vanilla sky:
Penger, lekre babes og et eller annet stort konsern som han har arvet fra faren.
Men så får han plutselig det gode liv i trynet. Eksdama kjører
ham halvt i hjel, og trynet hans er fullstendig ødelagt. Og
Ikke hør
på bedrevitermølet du eventuelt må ha fått med deg. Vanilla
sky er faktisk en uggen, visuelt lekker film med nerve, pene damer, mange tvister
og god regi. Smaken er som baken, men i dette tilfellet skal du høre på
meg. Vanilla sky er verdt å få med seg. Stol på meg.
Å
seile sin egen sjø
Regi: Øyvind Sandberg
"Heftig
og begeistret"-bølgen er over oss. "Å seile sin egen sjø"
er i samme stilen, og vil nok score på det, i hvert fall hos det voksne
publikumet. Filmen og menneskene du møter i den er småvarm og trivelig,
men jeg sitter likevel igjen med følelsen av å ha sett et vanlig
TV-program, og ville nok kanskje ikke betalt 70 kroner for dete her.
Behind
enemy lines
Regi: John Moore
Behind Enimy lines er en møkkafilm
spør du meg. Mannen med tegneserienesen, Owen Wilson, spiller vår
blåøyde amerikanske lyslugg av en helt, som overlever "behind
enemy lines" på tross av å ha hele den hensynsløse bosniske
hæren etter seg. Eller var det serbere? Husker ikke helt, det var egentlig
aldri så veldig viktig i denne filmen, her går det mest på "heia
Amerika". Filmen er for så vidt godt håndverk med flotte bilder,
men den klarer aldri å engasjere meg.
Human
nature
Regi: Michel Gondry
Ukas desiderte tullefilm heter human
nature. Her tas det opp viktige eksistensielle spørsmål, for eksempel
hva som er best av å springe naken rundt i skogen og parre seg og spise
og sånn, i motsetning til å leve dannet, lese Tolstoi og spise med
riktig gaffel og sånne ting. Human nature blir aldri veldig morsom, men
er i bunn og grunn ganske underholdende. Etter å ha sett filmen kjente jeg
at jeg var litt apete til sinns, men det gikk fort over, nå er jeg dannet
igjen. Hu- hu
Jeepers Creepers
Regi: Victor
Salva
Jeepers
Creepers er vel kanskje den tynneste story’n siden glitter med Mariah Carey. Grøsser
om søskenparet som kommer ut for en litt lei seriemorder. Når det
viser seg at denne morderen heller ikke følger de fysiske lovene vi er
vant til, så blir det ekstra vanskelig. Joda, du skvetter litt av Jeepers
Creepers, du gjør det. Uten at filmen blir bra av den grunn.
Sønnens rom
Regi: Nanni Moretti
"Sønnens
rom" er ei vakker, stillferdig og trist historie, etter less is more-prinsippet.
Vi møter en italiensk kjernefamilie, hvor sønnen plutselig dør
i en dykkerulykke. Tungt og trist, ikke akkurat noen bakrusfilm, men ganske fin.
Livvaktene
Regi: Anders Nilsson
Spør
du meg så er helgas beste film svensk. Livvaktene er skikkelig godt håndverk,
spennede og actionfylt, og oj, så kul. Når en riking trues på
livet av en gammel østblokknazi, strekker ikke lenger svenska polisen til.
Da må det spesialstyrker til, med andre ord livvaktarna. Med flust av kule
tekniske duppedingster, tøffe gutter og jenter og rimelig kuuul holdning,
så er livvaktene en vinner.
Det
nya landet
Regi: Geir Hansteen Jörgensen
Lukas Modysson
har vært med og skrevet manus til det nya landet, og treffer spikern på
hodet igjen. En underfundig og varm film om det å være innvandrer
i Sverige, komisk og tragisk på samme tid, ja, akkurat som vidar lønn
arnesen.
Serendipity
Regi: Peter Chelsom
At skjebnen styrer livet vårt, er det mange
som tror. Spesielt i filmen
Serendipity. Romantisk skvip for de som
tror på sånt, og av og til så er det
jo litt godt å
være litt romantisk. Litt i drøyeste laget kan det nok
likevel
bli, selv om kate beckinsale er ei yndig og veldig søt dame.
Shallow
Hal
Regi: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Farrelybrødrene
har bremset opp litt etter elleville sine elleville dum og
dummere, og alle
elsker mary. Moralen i Shallow Hal er at det går an å være
glad i noen selv om de er feite og stygge, og det er jo for så vidt en
betryggende tanke nå når juleribba står på bordet.
Joyride
Regi: John Dahl
Jeg har alltid sagt at du kødde ikke med trailersjåfører.
Joyride viser at jeg har rett. En practical joke slår feil, veldig feil.
Brødrene Lewis og Fluffer får etter hvert mer enn nok med å
prøve å stikke av fra en psyko tungtransport. Og filmen blir da riktig
så spennende den.
Kandidaten
Regi: Rod Lurie
Kandidaten er et politisk drama med nerve. Et interessant
innblikk i amerikansk politikk, og gnistrende godt spill, bare synd at slutten
er så svulstig.
Glitter
Regi: Vondie Curtis Hall
Jente kommer rett fra barnehjemmet og synger
seg inn i alles hjerter. Originalt? Neppe. Mariah Carey er ei gås med designerpupper
som ikke er pen engang. Hun gauler seg gjennom filmen Glitter etter beste evne,
mens jeg sitter med sure oppgulp og hele greia i vrangstrupen. Så skal du
la være å se bare en film i år, så bør du la være
å se glitter.
For ikke alt som glitrer er gull. Det her er bare bull.
Rockstar
Regi: Stephen Herek
Rock er definitivt in for tiden, men det er ingen
unskyldning for å lage dårlig film. Og det har man gjort i rockstar.
fortellingen om gutten som opplever drømmen og blir rockestjerne blir bare
platt, kjedelig og usannsynlig. Styr unna.
Cecil
B. Demented
Regi: John Waters
Cecil B Demented er vel også
noe for mindretallet. Her får vi servert historien om en idealistisk filmgjeng
som skal kuppe hollywood for å lage sin egen kultfilm. Her ropes det død
over kommersiell film og sånn, men ojoj- nerd alert, nerd alert! Du skal
være temmelig interessert i film for å ha glede av den her. Sære
greier…
Bandits
Regi: Barry Levinson
Bandits er en litt mer lettspiselig greie.
Billy Bob Thornton har jeg vært sur på siden han stakk av med Angelina
Jolie, men må innrømme at han gjør en allright jobb her. Sammen
med Bruce Willis utgjør han tospannet som gjør suksess i å
rane banker. Så kommer det selvsagt ei dame inn i bildet (det gjør
ofte det), og ting blir litt mer komplisert (som det gjerne blir).
En
reise til Kadahar
Regi: Mohsen Makmalbaf
Reisen til Kadahar er jo en veldig interesant film akkurat nå, ettersom den skildrer hvordan det er å være kvinne i Afghanistan under taliban-regimet. Nafas er ei kvinne som vender tilbake til gamlelandet for å hjelpe sin suicidale søster, og sånn går nå filmen. Filmen ellers byr vel ikke på noen store filmatiske grep, og kan bli litt kjedelig til tider, men absolutt interesant, bevares.
Harry
Potter og de vises stein
Regi: Chris Colombus
Så var
det filmen alle har gått og venta på da. Harry Potter er endelig på
filmlerrettet, til glede for små og store 11-åringer. Og joda, jeg
kan med en gang si at det svinger av Harry Potter. Nå gidder jeg ikke bøye
meg i tryllestøvet, for det er det mange nok som gjør, men en helt
grei eventyrfilm har det blitt. Når det er sagt så tror jeg boka er
bedre. Men det vet jeg ikke sikkert for den har jeg ikke lest. Ops sa jeg det
høyt? Nåde, lover å lese den nå.
Kaptein
Corelli’s mandolin
Regi: John Madden
Først
skal vi til de greske øyer og andre verdenskrig. Italienerene under Mussolini
har tatt styringen, noe som passer grekerne dårlig. Men etterhvert så
viser det seg at italienerene er "good guys" de også, og da ligger
det selvfølgelig an til en liten kjærlighetshistorie på tvers
av leirene. Nicolas Cage er stødig og Penelope Cruz yndig, men jeg klart
aldri å bli helt revet med av denne historien jeg. Terningkast gjesp.
Pianolærerinnen
Regi: Michael Haneke
Skulle
ha ønsket at det samme gjalt for pianolærerinnen, men nei… Jeg
forlot salen oppbrakt og emosjonelt ustabil. Filmen handle om ei dame i tredveårene
som bor hos mora si og er klaverprofessor i Wien. Så langt er alt vel. Men
så er det det her med at hun vanker i hardpornosjapper, spionerer på
elskende par og skjærer seg i kjønnsorganet, det gjør meg
litt mer uvel. Nå er det ingenting å ta filmen på, den er godt
håndverk som det heter, men samtidig så destruktiv og ekkel at det
ble litt sterk kost for meg. Det er ikke sånn jeg husker pianolærerinnen
min nei! Tror jeg da…
Hedwig
and the angry itch
Regi: John Cameron Mitchell
handler om
en østysk gutt som skifter kjønn og turnerer USA med rockebandet
sitt.
Ikke noe for homophobe, men derimot en flott opplevelse for elskerere
av David Bowie og Lou Reed.
Baby
boy
Regi: John Singleton
Yo what’s up in tha neighbourhood? Det som er up er en ghettofilm med følelser i sentrum. Ikke helt min greie det her, må innrømme det. Det hele blir litt ensporet og stereotypt, om Jody som skal liksom være en mann, men oppfører seg som en baby. Bro’s, det må kunne gå an å vente litt mer av dere enn det her.
Don’t
say a word
Regi: Gary Fleder
La meg presentere den nye heltetypen i Amerikansk film; Glem detektiver, militær, politi ogsåvidere, barnepsykiateren er den som ordner opp nå for tida. Michael Douglas spille helten som får datteren sin bortført, og må ta saken i egne hender. Resultatet blir en film med litt nerve, men bare litt.
Atlantis
Regi: Gary Trousdale, Kirk Wise
Atlantis er vakker, stilren, pompøs, actionfylt, men i alt dette drukner den varme gode humoren som har kjennetegnet disneyfilmer. Historien er jo fascinerende, men drukne i teknikkmasturbasjon, ja du hørte meg. Effektronk.
Er
vel kanskje kjent for de fleste. Siden 1979 har filmen blitt 49 minutt lengre,
og er nå oppe i svimlende tre og en halv time. Likefullt et mesterverk,
en fantastisk filmskildring av en tullete krig, med andre ord kanskje like aktuell
i dag. Apocalypse Now byr på flotte skuespillerprestasjoner, gode bilder,
drama og ettertanke… og blir kanskje en halvtime for lang for noen.
American Pie2
Regi: J.B. Rogers
Hva skal en si om American pie 2 da? Så du
eneren? Da har du sett denne også. Jeg skal ikke si – som visse forståsegpåere
– at dette er elendig. La gå at filmen har høyere kroppsvæskefaktor
enn en gjennomsnittlig presidentperiode i det hvite hus, men det oppstår
faktisk etpar ganske så komiske situasjoner her. Hele persongalleriet fra
førstefilmen er på plass, med den forståelsesfulle faren som
min personlige favoritt. And there was this one time, at the bandcamp… Alt skal
være så modent for tida. American Pie er det ikke.
Den
fabelaktige Amelie fra Montmartre
Regi: Jean-Pierre Jeunet
Amalie finner plutselig ut at hun skal gjøre verden til et bedre sted for sine medmennesker, noe som blir utgangspunktet for en finurlig, varm og morsom film. Denne franske filmen er absolutt anbefalelsesverdig, i sin vakre enkelhet.
A.I.
Regi: Steven Spielberg
Litt mer komplisert blir det i Spielberg-monsteret Artificial Intelligence. Man skaper en robot som er i stand til å føle og elske, og plasserer den som et barn i en vanlig familie. Dette vekker mange store spørsmål, uten at filmen i og for seg gir noen svar. Haley Joel Osment spille overbevisende, men filmen kunne med fordel sluttet en halvtime tidligere.
Legally
Blonde
Regi: Robert Luketic
Er det noen som virkelig kunne
ha trengt å ha sluttet en halvtime tidligere pluss litt kunstig inteligens
så må det være skaperne av Legally Blonde. En film for blondiner,
med blondiner, og tydeligvis av blondiner. Lille Elle blir ikke tatt på
alvor som blondine og tar opp kampen. Litt sånn "blondiner foren eder"
her, og det kan dere virkelig trenge etter Lovlig blond, som er en lovlig dust
film halvveis reddet av Reese Witherspoon.
VENGO
– FLAMENCO I BLODET
Regi: Tony Gatlif
Vi
starter med Vengo, en spansk film om Sigøynera, blodhevn og ikke minst
flamenco. Masse flamenco! Først syntes æ det va heftig, dernest interessant,
etter hvert kjedelig og te slutt direkte irriterende… Flamenco my ass.
Italiensk for nybegynnere
Regi: Lone Scherfig
Danskene
spyr ut nok en dogmefilm, og selv om dogmebegrepet begynne å bli litt slitt,
så fungerer den filmen her fint. I hvert fall hvis du er singel, høstdepressiv
og klar for litt optimistiske inputs, så er Italiensk for nybegynnere en
søt film. Kjærligheten varer lengst, og ja- det går bra te
slutt.
Shrek
Regi: Andrew Adamson, Victoria Jenson
Den største forskjellen
på Disney og Dreamworks er at sistnevnte ikke trenger å være
så fordømt korrekt, noe shrek er et bevis på. En befriende
morsom film om trollet som redde prinsessa, med de komplikasjonene det fører
med seg. For- er det ikke sånn at Den som redder prinsessa også skal
få henne?? Imponerende animasjon og gode stemma, i hvert fall i orginalversjonen.
![]() |
![]() |
|
|
|
|
Webdesign: Ole Anders Dahle |